صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۳۸۰۲۰

جایگاه ایران در امنیت غذایی

«امنیت غذایی» یکی اساسی‌ترین موضوعاتی است که هر کشوری باید به آن توجه کند[...]
پایگاه بصیرت / یاسر طالبی

«امنیت غذایی» یکی اساسی‌ترین موضوعاتی است که هر کشوری باید به آن توجه کند. توجه به موضوع امنیت غذایی به این معناست که کشورها باید در این حوزه از خودکفایی بالایی برخوردار باشند. صرف نگاه به بیرون و داشتن قدرت واردات بالا، نه تنها هنر نیست؛ بلکه در راستای وابسته کردن کشور است. با این نگاه، وضعیت کشورهای غرب آسیا و بسیاری از کشورهای آفریقایی ضریب امنیت غذایی پایینی دارد. بحران اوکراین نشان داد، خیلی از کشورهای مطرح شده در وضعیت بحرانی قرار دارند و ذخیره استراتژیک غلات آنها رو به کاهش است؛ اما این وضعیت برای جمهوری اسلامی ایران تا حدودی بهتر است که البته انتظار شرایط ایده‌آل نیز بود. در واقع، در کنار تحریم‌های دارویی و غذایی آمریکا، اگر دولت‌های قبل خودکفایی در حوزه غذا را به مثابه یک راهبرد مورد هدف قرار می‌دادند، امروز در شرایط جهانی ما جزء کشورهای اثرگذار در حوزه امنیت غذایی بودیم. 
بر اساس محاسبات سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) ایران حدود ۱۱ درصد کل ارزش صادرات خود در هر سال غذا وارد می‌کند که ‌کمتر از ۱۱۹ کشور جهان است.
بر این اساس، مردمان ۱۱۹ کشور جهان امنیت غذایی کمتری نسبت به ایرانی‌ها دارند و ایران از این نظر در رتبه ۷۶ جهان قرار گرفته است. نسبت واردات غذا به کل صادرات در ۷۵ کشور جهان کمتر از ایران است و این کشورها امنیت غذایی بیشتری در مقایسه با ایران دارند. این موفقیت نسبی در حالی نصیب جمهوری اسلامی ایران شده که کشورمان بیش از چهار دهه تحت تأثیر شدیدترین تحریم‌های غرب بوده و حتی در سال‌های اخیر این تحریم‌ها شکل سخت‌تری نیز به خود گرفته است تا جایی که بیماران سرطانی و صعب‌العلاج هم از دریافت داروهای مورد نیازشان محروم بوده‌اند. کمترین نسبت واردات غذا به کل صادرات مربوط به چین تایپه است. 
آمریکا که اقتصاد برتر جهان است و تحت هیچ تحریمی هم نیست در رده‌بندی فائو رتبه ۶۳ را به خود اختصاص داده است. هشت درصد کل صادرات این کشور صرف واردات مواد غذایی می‌شود.
در سایه رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در جهت حمایت از تولید داخلی و تلاش برخی مسئولان و تولیدکنندگان مواد غذایی و کشاورزی، کشورمان تا کنون توانسته توان تولید خود را تا حد قابل قبولی افزایش دهد که انتظار می‌رود با رویکرد دولت سیزدهم، شرایط ایده آلی را در امنیت غذایی به دست آوریم. سیاست دولت سیزدهم در افزایش نرخ خرید تضمینی گندم در حال جواب دادن است؛ به گونه‌ای که وزارت کشاورزی آمریکا با پیش‌بینی تولید ۱۶ میلیون‌تنی دو غله مهم ایران، یعنی گندم و جو طی سال جاری از افزایش ذخایر و کاهش واردات گندم ایران در این سال خبر داده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات